Apenzaken

27 juli 2022 - Selong Belanak, Indonesië

In Sengiggi zijn Nora en Ana niet blij dat we alweer weggaan.  Ze proberen me al 2 dagen een massage te verkopen. "You promised" zeggen ze. Nou ok, vooruit dan meiden. Over een kwartier komt onze taxi, dus snel dan maar. Ana doet mijn voeten en Nora mijn schouders. We kletsen wat en ze maken dubbelzinnige grapjes over Jan en we liggen met zn drieen helemaal dubbel.

Dan vertrekken we met de taxi naar het zuiden van Lombok. Over die rit alleen zou ik al 2 bladzijden vol kunnen schrijven. Het is voor ons niet helemaal duidelijk geworden of Sadan een doorsnee Lombok chauffeur is of dat hij vandaag voor het eerst een stuur in handen heeft en onderweg ontdekt waar al die knopjes en pedalen voor zijn. Of zou hij meedoen aan het wereldrecord verkeersregels overtreden? Jan zit voorin en houdt zijn zenuwen goed in bedwang met af en toe een onderkoelde opmerking als:" hier zou ik een andere keuze hebben gemaakt".

Onderweg belanden we in een soort optocht van de Sasak in het dorp Sade. De Sasak zijn animistische moslims en de oorspronkelijke inwoners van Lombok. Van de optocht begrijp ik niet veel maar de mensen zijn allemaal prachtig gekleed, er wordt  muziek gemaakt en er worden vier neppaardjes gedragen waarop hele 'coole' kleine jongens zitten met een zonnebril op.

We arriveren in Selong Balanak, een klein dorp bij de mooiste stranden van Lombok. We checken voor 2 dagen in bij Burudika Bungalows. Een prachtig kleinschalig parkje met nieuwe smaakvolle bungalows met de mooiste 'buitenbadkamer' die ik ooit heb gezien. De Australische eigenaar Chappie en zijn zoon Cohen en niet te vergeten de rest van het team, doen er alles aan om het hun gasten naar de zin te maken. Op het strand kijken we naar de beginnende surfers die leren om op het juiste moment die golf te pakken en we praten met een Nederlandse jongen die een jaar aan het reizen is na het afronden van zijn studie.

Na een goede nachtrust in een heerlijk bed gaan we op pad om de omgeving te verkennen. Langs de weg en in de bomen zien we een groep apen. We stoppen om foto's te maken. Zij kijken naar ons, wij naar hun, en dan gaan ze gewoon weer verder met hun eigen apenzaken. Bij een stalletje waar we even later benzine kopen, willen moeder en dochter foto's van mij nemen en samen met mij op de foto. Natuurlijk! Zij kijken naar ons, wij kijken naar hun, ze maken uitgebreid foto's. En daarna ga we weer verder met onze eigen 'apen'zaken.

1. Marijke Verplancke:
    27 juli 2022