Code oranje

23 juli 2020 - Ljubljana, Slovenië

Via de app van Buitenlandse Zaken worden we op de hoogte gehouden van de situatie in onze vakantiebestemmingen. Met een vriendelijke piep waarschuwen ze ons dat Kroatie is gepromoveerd naar code oranje. Wij krijgen het dringende advies om niet naar deze oplaaiende coronahaard te gaan.

Geen vast plan blijkt nu een goed plan. Keine sorgen.... wir gehen nach Slovenië. Als we de camping aan het meer van Bled willen reserveren horen we dat hij vol zit. Toeristen die onderweg naar Kroatie waren, blijven nu hangen. Dan wordt het een ander meer. Het meer van Bohinj.

We rijden door de lange Karawankentunnel en dan: "dobrodosli" welkom in Slovenië! Het landschap is mooi, bergachtig en heel groen. Groen dus.... op zich wel een hint. Als we Bled in rijden hoost het en worden we door donder en bliksem verwelkomd. Google vertelt dat Slovenië een nat land is en dat juli de warmste en droogste maand is. Maar nu even niet! We rijden door Bled naar Bohinj,  in de stromende regen. De straten staan blank. Onderweg zien we mensen zeiknat geregend worden in de kano en op de fiets.

Camping Zlatorog Bohinj ligt in een nationaal park aan een meer. De locatie is adembenemend mooi. Het is het startpunt van wandel-, fiets- en waterrecreatie. We kiezen een plekje en installeren ons. De lucht wordt blauw en het openluchtrestaurant lonkt. Het horeca personeel in Slovenië draagt trouwens een mondkapje, wat een extra dimensie geeft aan de communicatie in het Sloveens Engels.

Omdat de weersverwachting niet top is besluiten we donderdag verder te gaan naar Ljubljana. Daar moeten we even moeite doen om een geschikte camperplek te vinden dichtbij het centrum. We rijden heen en weer dwars door Ljubljana en zijn niet onder de indruk van wat we van de stad zien. Na 3 plekken te hebben afgekeurd besluiten we er nog 1 te proberen en anders rijden we door. Die plek vinden we op het parkeerterrein van een grote supermarkt vlakbij het centrum. We parkeren ons mobiele huis en rijden met de fiets in 5 minuten naar het goed verstopte en erg mooie centrum van Ljubljana. Het is 30 graden, geen regenwolk te zien.

Ljubljana is mooi en heel gezellig. Het stikt er van de terrasjes. We verkennen de straatjes onder het kasteel, de drakenbrug en de brug met de slotjes, de straten langs de rivier en de pleinen. Als we uiteindelijk 's avonds terugfietsen zijn we lyrisch over de 'Ljubljanesen' en hun prachtige stad. Hvala vam en adijo Ljubljana.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Corrie Verplancke:
    24 juli 2020
    Reis mee met mijn ogen dicht. 👍
  2. Ellis:
    Mooi!