First stop: Singapore

12 september 2018 - Singapore, Singapore

De afgelopen 2,5 dag hebben we Singapore verkend. Een stad met veel verschillende gezichten. Eerste indruk is modern, veel hoge torenflats en gebouwen in de gekste vormen. Ik zag gebouwen in de vorm van een waterlelie, een durian, de toren van Pisa en natuurlijk het indrukwekkende Marina Bay Sands. Nog weinig Aziatisch, niet zoals we inmiddels kennen met tuktuks en getoeter. Nee, schoon, zakelijk en goed georganiseerd. Tweede indruk was totaal anders toen we in Chinatown, little India en de Arabische wijk liepen. Laagbouw, kleur en geluid. Complete aparte werelden in deze grote stad.  In Chinatown heb ik vooral erg genoten van de kleuren, de kraampjes, de mensen, de mannen die zaten te dammen om geld en ik heb mijn ogen uit gekeken bij een winkeltje waar ze spullen verkopen om mee te geven aan de overledenen. Alles was er te koop, zoals gouden horloges, kleren, I-phones, gebraden kippen, schoenen, televisies...... maar dan van karton! Een kartonnen gebraden kip kost volgens mij meer dan een echte maar dat was natuurlijk anders met de gouden horloges en de diamanten.
De eerste avond aten we in Bugis street, een kleurrijke overdekte markt met kleine winkeltjes en een foodcorner waar de locals na hun werk eten. Jan koos allerlei vaag uitziende ingredienten uit een vitrine en daarmee gingen ze aan de slag. We aten samen uit een grote schaal. Geen idee wat we hebben gegeten, welk dier we hebben gegeten en erger nog.... ook niet welke delen van dat dier we hebben gegeten. Maar het was heerlijk en ik ga het ook niet googlen want anders word ik misschien alsnog misselijk.
Verder hebben we on en off gehopt met de bus die ons een goed beeld heeft gegeven van de stad. Indiaas gegeten, een Hindu temple bezocht en terrasjes met live muziek gevonden in de supergezellige Haji Lane. Vandaag nog even door Orchard Road: 2,2 kilometer aaneengesloten dure winkels en shopping malls. Vanaf vandaag is het druk in de stad. De opbouw voor de Formule 1 race is gestart. Straten zijn afgezet om straks Max en zijn vrienden ruim baan te geven. Daardoor hebben we ons plan wat moeten aanpassen want we konden een aantal highlights niet makkelijk meer bereiken. Nog even een plons in het hotelzwembad en daarna met de metro naar het vliegveld, waar we nu aan de bar onze Singapore trip evalueren met een biertje en een gin-tonic. Singapore was leuk. Het is vooral zo leuk dat we twee dagen geleden geen idee hadden en begonnen met zoeken en uitvinden en vandaag als ervaren reizigers zo makkelijk onze weg vinden in de stad en de metro. Dat is zo leuk aan reizen vind ik. Maar nu gaan we verder. Down under! Here we come.

1. Guusta:
    12 september 2018
    Wat leuk om op deze manier mee te kunnen reizen. Veel plezier nog.
  2. Marijke Verplancke:
    12 september 2018
    Jaaaa leuk!!! De foto’s ook. Net als Guusta reis mee.
  3. Hanneke:
    12 september 2018
    Wauw! Dat van die kartonnen voorwerpen zag ik in het programma van Ruben Terlou en nu sta jij met een pakketje op de foto! Singapore ziet er fascinerend uit!
  4. Pilar:
    12 september 2018
    Wat een geweldige start van jullie trip!! Have fun down under!! Ben alweer benieuwd naar het volgende verhaal met foto’s!!
  5. Corrie Verplancke:
    13 september 2018
    Top, ik reis ook mee .... leuk