Geluk....

16 oktober 2018 - Bali, Indonesië

En dan zijn de laatste dagen in Australie aangebroken.... we rijden nog wat rond in the Top End en staan de laatste nacht op een caravanpark in Darwin. Het is er ongelooflijk warm. De temperatuur is juist lager dan de afgelopen week, ca. 32 graden, maar de luchtvochtigheid bouwt nu op. Als je je beweegt ben je gelijk een plasje zweet. Waiting for the rains to come.

We zwemmen, ruimen op, gooien en geven weg en proberen de rest weer in de tassen te krijgen. De  laatste uurtjes met Ivanhoe rijden we door Darwin. We verkennen de stranden waar je nu niet meer in het water mag vanwege de zeer gevaarlijke box jellyfish en we maken een leuk boottochtje in de kleine boot van Jim in de Darwin Harbour. Deze stad is 2x flink toegetakeld geweest, eerst doordat het platgebombardeerd is door de Japanners in WO2 en in 1974 door cycloon Tracey.

Dan is het tijd om afscheid te nemen van Ivanhoe en gaan we met de taxi verder. Eerst naar Mitchell street, een gezellige straat met barretjes en restaurants, en daarna laten we ons naar Mindil Beach brengen. Daar is een ontzettend gezellige sunset beach market met foodstalletjes en local art en muziek. Tegen 18.30 uur lopen we, alsof het is afgesproken, met nog een paar honderd mensen de beach op om te kijken naar de zonsondergang. Alsof iedereen gehypnotiseerd is. We eten wat, luisteren naar een goede muzikant met rake teksten en laten ons dan wegbrengen naar het vliegveld.

Dit was ons Outback avontuur. 8500 kilometer van rood stof, overstekende dieren, maffe roadhouses, campgrounds en vliegen. Van verschillende landschappen en klimaten. Waar het altijd 'beer o'clock' is en iedereen je 'mate' is. Waar je elkaar onderweg helpt en waar je zwaait naar elke tegenligger. We hebben genoten van elke minuut. Ik heb hier het ultieme gevoel van vrijheid ervaren. Het is even slikken om weg te gaan, maar de pijn wordt verzacht door nog een paar dagen Bali. Dat hebben we goed geregeld mate!

Bij aankomst op Bali, midden in de nacht, staan er in een grote hal voor de douane enorm lange rijen met wachtende toeristen, we schatten ca. 2000. Hier is duidelijk iets niet goed gegaan. Dat betekent nog uren wachten. Zal de taxichauffeur die we hebben geregeld, ook zo lang wachten? We lopen op goed geluk naar de linkerkant van de hal, Jan spreekt een veiligheidsman aan. Dan blijkt er een speciale rij te zijn voor gehandicapten, mensen met kleine kinderen èn mensen boven de 60 jaar. Wat een mazzel, Jan mag door en ik mag mee. Binnen 10 minuten staan we aan de andere kant en kijken nog eens om naar de drommen mensen. Sorry jongens. Bij de bagagebanden is het ook een bende. Alle banden liggen vol met koffers, er kan niks meer bij. Koffers worden van de banden af getrokken om ruimte te maken. Er zijn 8 banden en het is niet duidelijk waar de koffers van welk vliegtuig komen. Een forse witte man loopt te briesen door de hal " it's chaos, complete chaos!" En daar moet ik dan weer erg om lachen. Jan en ik bedenken een strategie om alle banden in de gaten te houden en na een kwartier kunnen we onze koffers er tussenuit plukken, lopen we de aankomsthal in en worden we begroet door honderden chauffeurs die zwaaien met naambordjes, wachtend op de toeristen die allemaal vaststaan. Ergens op het 456e bordje zie ik onze naam.

En dan zit je ineens op Bali! De geur van houtvuur, wierook en gekookte rijst. Het geluid van scooters, Balinese muziek, " taaaxxxxiiiiiii,  massaaaaaag!"  en de golven in de zee. We zitten in Padangbai, een klein havenplaatsje op ca. 75 km van Denpasar in een mooie Balinese Homestay. Uit de haven vertrekt de ferry naar o.a. de Gili eilanden. Op het strand liggen kleine kleurrijke bootjes. We slapen, relaxen, zwemmen. We eten bij een kleine warung. Het is genieten. Bali is overwegend Hindoeistisch. 's Morgens ligt er voor de ingang van de hoteltuin een offer voor de Goden. Wierook, rijst en bloemen om de Goden gunstig te stemmen maar ook uit dankbaarheid voor het leven. Daar sluit ik me bij aan. Straks even wat wierook kopen.

1. Pilar:
    16 oktober 2018
    Wat een prachtig avontuur hebben jullie beleefd in Australië. Geweldig dat we konden meegenieten tijdends jouw schitterende verhalen Irene. Door jouw schrijfstijl kreeg je het gevoel of je erbij was!!! Geniet nog lekker van jullie laatste dagen op Bali!
  2. Gerdi:
    16 oktober 2018
    Een prachtig avontuur !! Dank jullie wel dat ik mee mocht genieten!!Gaaf
  3. Corrie Verplancke:
    16 oktober 2018
    Bedankt voor de geweldige verhalen en foto’s. Ik vond het SupeMooiGeweldig ! Geniet nog van de dagen op Bali. En goeie reis terug.
  4. Guusta:
    18 oktober 2018
    Wat een mooi avontuur hebben jullie beleefd. Vond het ook heel erg leuk om jullie op deze wijze te kunnen volgen. Prachtige verhalen en foto's. Goede terugreis en welkom thuis
  5. Myra:
    22 oktober 2018