Op goed geluk met de camper naar Oost Europa

21 juli 2020 - Salzburg, Oostenrijk

Op veler verzoek.... onze camperavonturen

Oorspronkelijk wilden  we naar Scandinavië  met de camper, maar vanwege corona lijkt het ons beter om naar de 'gele' landen te gaan. We besluiten om richting Kroatië te rijden. Geen vastomlijnd plan omdat spontane lockdowns roet in dat eten kunnen gooien. We zien wel.

Op zaterdag vertrekken we naar Duitsland. Niets gepland, geen route uitgestippeld, gewoon gaan. Ik moet een paar dagen 'inkomen'. Onderweg komen de vragen: wat voor soort camping zoeken we, hoeveel kilometer willen we maximaal per dag rijden, hoe werkt het in Duitsland op campings, waar moeten we mondkapjes op en wat is uberhaupt de mooiste route naar ons einddoel?

De eerste stop is nog voor Koblenz. In de buurt van het circuit Nürburgring. Uit het Acsi camperboekje kies ik een mooie camping in de natuur aan een idyllisch beekje. En om 1700 uur zitten wij voor de camper, aan het beekje, met een glaasje wijn uit te puffen van de eerste etappe. Het idyllische beekje stroomt schattig, maar dat horen we niet want aan de overkant van het beekje rijdt zoveel verkeer dat ik me afvraag of we aan de Nürburgring staan. Op deze camping mag je zelf kijken waar je wilt staan, wat ook betekent dat hele groepen toeristen kleine dorpen bij elkaar hebben gebouwd aan caravans en tenten. Ik zie zelfs een caravan die een zelf meegebracht oprolbaar hekje als 'erfafscheiding' heeft neergezet. Het antwoord op de vraag, wat voor soort camping we zoeken, is nu al redelijk beantwoord. We zoeken kleine campings zonder seizoensplaatsen, zonder animatie. Mooi, dat is ook een stuk goedkoper.

In Duitsland zijn, naast campings, ook heel veel goede camperplaatsen. Die zijn gratis of betaald, al naar gelang de voorzieningen zoals stroom, water en douche. De tweede dag kies ik een mooie camperplaats uit in een dorpje ergens tussen Wurzberg en München. Het is 435 kilometer rijden. En nu wordt de volgende vraag beantwoord. Met een camper zonder airco willen we maximaal 300 kilometer per dag rijden. Zo gaar als een klontje stappen we uit en de airco is met stip gestegen op ons wensenlijstje.

Deze plek is weer heel anders. Het is een soort grote, keurig aangelegde parkeerplaats, maar dan met hele grote parkeervakken. Uitsluitend voor campers. Er is stroom en water, een serviceplek, wifi en een sanitairgebouw. Kosten: 11 euro en 1 euro voor de stroom. We fietsen 's middags het dorp in waar, op enkele gasten in de Biergarten na, geen kip te zien is.

En dan de corona etiquette... in alle openbare gebouwen in Duitsland moet je een mondkapje op en dat vergeten wij bijna elke keer. Dus als je gaat betalen in het tankstation, als je naar het sanitairgebouw gaat, als je gaat shoppen. Maar zodra we over de grens in Oostenrijk zijn, gaat het weer heel anders. Hier is bijna niets te merken van corona maatregelen. Geen 1,5 meter en een enkeling met een mondkapje. We hebben voor de zekerheid standaard 2 mondkapjes en hygiënische gel hij ons en letten maar goed op wat de anderen doen.

In Salzburg, op panorama camping Stadtsblick, begint bij mij het echte vakantiegevoel. Het is een superfijne kleine camping met zeer mooi  en ruim sanitair. Bedankt voor de tip Mike en Riev! Salzburg ligt letterlijk aan onze voeten en 's avonds kijken we naar de lichtjes in de stad. Overdag fietsen we het oude centrum in om de geboorteplaats van Mozart te verkennen. Het is stralend weer. We blijven hier gewoon nog een nachtje!

1. Marijke Verplancke:
    21 juli 2020
    Ah je reisverhaal! Leuk ziet er relaxed uit
  2. Hanneke:
    21 juli 2020
    Leuk! Ben al benieuwd naar de volgende!
  3. Riev:
    21 juli 2020
    Yes! Wat fijn dat de camping bevalt. Lekker genieten!
  4. Ellis:
    Leuk!!
  5. Corrie Verplancke:
    22 juli 2020
    Leuk om weer vanuit mijn eigen comfortzone mee te mogen reizen met jullie. Vooral de beschrijving van de campings is voor mij een herkenbaar.
  6. Pilar:
    22 juli 2020
    Weer genoten van jouw reisverhaal en prachtige foto's. Ben benieuwd naar jullie volgende avontuur.
    Veel plezier!!