Kleine offers

14 juli 2022 - Sanur, Indonesië

We verkennen Sanur en wandelen langs koffietentjes, restaurants, winkels en massagesalons. Wat opvalt zijn de kleine offerbakjes voor elk pand. Deze Hindoeistische rituelen om boze demonen buiten te houden en de goden tevreden te stellen, zijn in overvloed aanwezig. Je struikelt er letterlijk over. Ook de huistempeltjes staan vol met deze offers die zijn gemaakt van bananenbladeren gevuld met rijst, bloemen, koekjes etc. Een stokje brandende wierook zorgt voor de lekkere specifieke geur die hier overal hangt. De Balinezen offeren dagelijks, maar nu lijkt het meer dan de vorige keer. Zou dat te maken hebben met de tegenspoed die ze hebben gehad?

Want ze hebben het zwaar gehad. Twee jaar geen toerisme is een klap geweest. En nog steeds is het niet terug op het oude niveau. Voor ons best fijn dat het rustig is maar voor de Balinezen zorgwekkend. We merken het aan net iets meer aandringen of je iets komt kopen en net iets meer achterstallig onderhoud en dichte kraampjes.

Jan probeert dit te compenseren door direct iets te kopen van een venter. We zijn nu in het bezit van een wondermiddel waarmee we van alle denkbare kwalen verlost kunnen worden! Ik doe dat anders. Ik laat mijn teennagels versieren met mooie gellak. En mijn nek en schouders laat ik masseren door de Balinese versie van Epke Zonderland.

We genieten van de sfeer en de mensen, van het strand en de zon. We eten in een hele kleine warong. Moeder in de keuken en vader serveert. Het zoontje mag ons een flesje water brengen. Het eten is zo lekker dat we er nog een avond naartoe gaan.

Na 3 nachten Sanur gaan we nu verplaatsen. We zijn uitgerust en geacclimatiseerd. We hebben voldoende sfeer geproefd en het smaakt naar meer. Voordat we weggaan flans ik nog even een offerbakje in elkaar. Misschien zorgen de goden, in ruil voor een halve fles water en wat cashewnootjes, voor een veilige overtocht naar Nusa Lembongan.

(6 foto's toegevoegd)

1. Corrie Verplancke:
    14 juli 2022
    Klinkt heerlijk. Zie het zo voor me.
  2. Drager van je kleinkind:
    14 juli 2022
    Wat je allemaal wel niet doorstaat. Nagels laten doen en massages. Je bent te goed voor deze wereld ;)

Heerlijk om weer zo mee te kunnen geniet!
  3. Hanneke:
    Geweldig!!!