Het paradijs heeft onderhoud nodig

19 juli 2022 - Gili Air, Indonesië

Tegenover Small Heaven is een basisschool waar het zoontje van Wayan 6 dagen per week naartoe gaat. De kinderen oefenen in groepjes, in hun schooluniformpjes, met marcheren. Onze gastheer en gastvrouw leggen uit dat ze oefenen voor Independence Day op 17 augustus. Jan doet alsof hij gek is en vraagt: " independence, from what?" Wayan en zijn zus zijn op slag zenuwachtig totdat Jan ze uit hun lijden verlost en zegt: "from the Blanda's of course!".

De reis vanaf onze bungalow op Nusa Lembongan naar ons nieuwe verblijf op Gili Air verloopt uiteraard anders dan ons tot 4x toe is verteld. Maar dat maakt niet uit, je ziet nog eens wat van de omgeving en spreekt nog eens wat medetoeristen (voornamelijk jonge backpackers). Eerst met een kleine boot naar Nusa Penida, dan met een transportwagentje van de haven naar een strand om in te stappen in de volgende boot. Instappen vanaf het strand is niet helemaal zonder gevaar. Er komen aardige golven aan dus je moet op tijd instappen. Ben je te laat, dan komt de boot over je heen of ligt hij juist twee meter verderop. Met onze korte broeken nat van het zeewater kiezen we een plek achterop de boot. Na de vorige boottrip wil ik liever zo dicht mogelijk bij de uitgang zitten. Als er iets gebeurt kan ik nu zo van de boot afspringen.

Boven Lombok liggen 3 Gili eilanden. Gili Trawangan is het grootst. Geliefd bij backpackers en mensen die van drukte en feesten houden. Gili Air is kleiner (15 km2) en rustiger en Gili Meno is het allerkleinst. We varen via Lombok en Gili Trawangan naar Gili Air, onze bestemming. Er is geen gemotoriseerd verkeer. We laten ons met paard en wagen vervoeren naar onze accommodatie, wat later een van de leukste plekken blijkt te zijn op het eiland. Het is een kleurrijke, laid back beach club met reggae muziek en foto's van Jimi Hendrix en Che Guevara. Buiten het menu om kun je magic mushrooms bestellen en in zee kun je schommelen. Die combi zal wel helemaal geweldig zijn... Ons huisje bevindt zich in een tropische tuin. Het complex wordt bestierd door een groep jonge mannen die allemaal even enthousiast zijn.

Gili Air probeert op te krabbelen na twee jaar corona stilstand. Een rondje fietsen biedt ons de aanblik van een te stil, hier en daar gehavend paradijs. Gesloten resorts, vervallen hotels en strandclubs. Onze accommodatie Pelangi is twee maanden geleden weer open gegaan en sindsdien zijn ze de boel stukje bij beetje aan het opknappen. Het beetje achterstallig onderhoud dat er nog is, weten ze uitstekend te compenseren met hun gezelligheid, de verse gegrilde vis en het houtvuur 's avonds op het strand.

Wij boeken nog drie dagen bij want ook al heeft het paradijs onderhoud nodig, het blijft een paradijs.

(Foto's toegevoegd)

3. Drager van je kleinkind:
    Hoe waren de mushrooms?
  4. Irene:
    19 juli 2022
    Echt niet nodig hier haha
  5. Hanneke:
    21 juli 2022