Spelen met vuur

5 oktober 2018 - Timber Creek, Australië

We hebben bij de camperhuur een 24/7 vehicle assistance afgesloten voor 5 dollar per dag. Een supergoed besluit want die hadden we er al dubbel en dwars uit met de lekke band ($480,--). Maar ook nu de airco het niet doet in de camper èn er 3 waarschuwingslampjes branden sinds Ivanhoe, gaan we ze weer bellen. We krijgen een adres op waar we de camper kunnen brengen. Ik vraag wat we in de tussentijd moeten doen en stel voor dat we inchecken bij een hotel. Dat is goed en als ik het beste hotel van Kununnura opper waar ze alleen nog de luxe kamers vrij hebben, is dat ook prima. Zo brengen we de rest van de dag door bij het zwembad onder de palmbomen, in de hotelkamer die uitkijkt op het zwembad en het meer, of in de bar/restaurant direct naast het zwembad. Wat hebben we weer een pech....
De waarschuwingslampjes gaan op weg naar de reparateur vanzelf weer uit en we worden doorverwezen naar Phil (door ons Dr. Phil genoemd) die de airco weer maakt. We parkeren de camper, die inmiddels Ivanhoe heet, voor het hotel en genieten van de hotelkamer die eigenlijk niet nodig was. Het restaurant bij het hotel is het leukste restaurant dat we deze vakantie hebben gehad en we besluiten om nog een dagje te blijven, maar dan met Ivanhoe op de campground naast het hotel. We brengen deze extra dag in Kununnura ook relaxed door. Beetje omgeving verkennen, shoppen en zwemmen. Ivanhoe staat op een prachtige plek aan het water waar krokodillen wonen, maar we zien er geen een.
Genoeg rust gehad, we gaan dr weer op uit. We rijden van Kununnura over de mooie Victoria highway naar Timber Creek. We tikken de 40 graden aan dus zijn blij met de gerepareerde airco. Onderweg rijden we een Aboriginal community in, waar bij de ingang weer een groot bord staat waarop je kunt lezen wat de boete is voor het meenemen van alcohol. 1100 dollar bij een first offence! Wij hebben net bier ingeslagen, dus rijden een beetje nerveus verder. In de community is niet veel te zien, behalve dan een aanhanger waarop een grote plastic vulniszak vol met lege bierblikjes ligt! Mmm, wij zijn niet de enigen die in overtreding zijn...
In Timber Creek camperen we bij een roadhouse waar ze alles hebben behalve smaak. Ze zijn er voor het praktische. Tanken, bier, slaapplek, eten. Direct na onze aankomst wordt de weg waar we vandaan komen, afgesloten vanwege bosbranden. De camping krijgt in de loop van de avond steeds meer gasten die gestrand zijn. Wij wandelen door de campground langs een smal riviertje en zien ineens aan de overkant een krokodil liggen! Een joekel! Ik besef dat ik als Nederlander totaal niet weet hoe je met dit soort gevaren moet omgaan. Is het veilig waar ik sta of niet, wat is de kans dat er ineens een aan onze kant  van de sloot verschijnt? Een camping waar ook krokodillen leven...... ondenkbaar in ons land. Vanavond zorgen we ervoor dat we evacuatieklaar zijn als de bosbrand te veel deze kant op komt, maar dat gebeurt gelukkig niet.
De volgende ochtend vertrekken we langs de gestrande roadtrains richting de Buchanan highway. Anders dan dat de naam doet vermoeden, is dit een 4wd dirt road langs Judbarra/Gregory national park. Na een kwartier  zien we zwarte rook voor ons. Nee hè, bosbrand. We rijden langzaam totdat we oog in oog met het vuur staan. Wat moeten we doen? We stappen uit, het is heel heet, en als er ineens metershoge vlammen onze kant op komen, rennen we naar de camper en rijden we erlangs.
De Buchanan is hartstikke leuk. We hebben geen last meer van bosbranden, maar stinken zelf wel behoorlijk naar brand. We rijden door de Jasper gorge, prachtig! Het landschap is rotsachtig en ruig, daarna savanne achtig en daarna meer woestijn. We rijden door de Mashwood crossing. Prachtig! 6 uur later arriveren we in Top Springs, een roadhouse in de middle of niks. We ontmoeten daar twee andere Nederlanders die al voor de 13e keer in Australie zijn. Als ik vraag waarom zij hier steeds naartoe gaan, antwoorden ze:" de ruimte en de vrijheid". Ik snap het volledig.