Afscheid van Indonesië

14 augustus 2022 - Canggu, Indonesië

Voordat we het zuiden van Java achter ons laten bezoeken we het Hindoe tempelcomplex Prambanan, met voor de 2e keer een Nederlands sprekende gids. Dit tempelcomplex uit de 9e eeuw is de grootste hindoetempel van Zuidoost-Azië na de Angkor Wat. Op het hoofdterras staan de 3 belangrijkste tempels, gewijd aan de drieeenheid Brahma (schepper), Vishnu (beschermer) en Siva (vernietiger). Dit complex is eeuwenlang onder de vulkaanas bedolven geweest en ook nog eens geplaagd door aardbevingen. Het wordt al jaren gerestaureerd en daar zullen ze voorlopig nog wel even mee bezig zijn want van de oorspronkelijk 240 tempels zijn er nu ca. 18 in ere hersteld. Door de gids zie ik details die ik normaal over het hoofd zou zien. Zoals de koppen die boze geesten moeten weren en de reliefs met de levensboom met daaronder konijnen, ganzen en apen refererend aan respect voor de dieren.

En dan rijden we terug naar Surabaya. De auto doet 400 kilometer raar, maar we arriveren zonder pech in ons hotel waar we op het romantische dakterras van de 21e verdieping genieten van het prachtige uitzicht over Surabaya en van ons eten. 's Morgens zijn we in shock als we het ontbijtbuffet zien dat (door Jan nagemeten) 70 meter lang is. Vooral omdat er in het hele restaurant maar 2 tafels bezet zijn. Daarna hebben we het enorme zwembad voor onszelf en dan zit het Java-deel van onze reis erop.

Ons bezoek aan Java was avontuurlijk omdat we vaak de enige buitenlanders waren, en luxe vanwege de twee tophotels. Maar ook lekker omdat de Javaanse keuken z'n eigen specialiteiten kent. Bubur Madura werd mijn favoriete ontbijt. En zoals overal in Indonesië is het een aaneenschakeling geweest van vriendelijk contact en fijne gesprekken die vaak begonnen met: "Where are you from?" "Belanda."

Java was ook interessant vanwege de complexe geschiedenis en het gaf mij stof tot nadenken. Mijn vader heeft hier als jonge marinier rondgelopen. Met een vertekend beeld van de situatie en weinig benul van het land waar hij terecht kwam. Het heeft bij hem een liefde voor het land opgewekt waar ik me tot op heden eigenlijk altijd tegen verzet heb. Nu, hier, probeer ik te begrijpen, te zien en te berusten. Net als de Balinese Hindoes geef ik deze voorouder zijn plek in het systeem, zodat alles weer kan gaan stromen voor een goede Dharma, Artha, Kama en Moksha.

Op Bali brengen we de laatste 3 dagen van onze vakantie door in een fijne homestay in Canggu. Even wennen aan deze toeristische plek waar je weer joghurt als ontbijt kunt eten of, als je wilt, een havermelk frappuccino. Maar fijn om nog even te chillen, te genieten van ons (privé) zwembad en de laatste boeken uit te lezen. De laatste avond genieten we bij Tugu Bali van bijzondere en vooral heerlijke Indonesische gerechten, waardoor ik nu op zoek ben naar het recept voor Babi Penebel. Deze reis heeft me veel geleerd en heeft me geinspireerd. Samen hebben we het heel goed gehad. Thanks maatje! Waarheen gaat onze volgende reis?

1. Esmee:
    14 augustus 2022
    Aah het zit er weer op! Maar wat een fantastische reis was het! Tot gauw! X
  2. Guusta:
    14 augustus 2022
    Wat een geweldige reis! Bedankt voor de vele mooie verhalen en foto's. Lieve groetjes en tot gauw!
  3. Marijke Verplancke:
    Mooie woorden Irene
  4. Corrie Verplancke:
    15 augustus 2022
    In 1 woord: prachtig mooi ! O, dat zijn er 2.. tot snel
  5. Jeroen:
    3 september 2022
    Mooie reis gehad, was tof om te volgen!