Hoog in de bergen

30 juli 2020 - Trins, Oostenrijk

Een half uurtje na ons vertrek uit Slovenië fietsen we alweer door de straten van het Italiaanse Trieste. Langs een oud amfitheater en een oorlogsmonument. We drinken een lekkere cappuccino bij het megagrote Piazza Unita d'Italia en rijden dan door naar Conegliano, een plaatsje aan het begin van de Dolomieten. Onderweg zit Jan ineens met de knop van de versnellingspook in z'n handen. Afgebroken! Met veel gedoe rijdt hij het laatste stukje naar onze camperplaats.

We hebben een fijne goed verzorgde plek op een terrein naast de Lidl. Alle voorzieningen zijn aanwezig voor slechts een tientje. Het is 32 graden, we installeren ons en fietsen het oude centrum van het plaatsje in. Dat blijkt heel mooi en gezellig met een klooster en een Duomo en ook nog eens in het hart van de Prosecco regio. Op het terras zitten we naast een typisch Italiaanse dame die vermoedelijk nog vanmiddag haar bovenlip heeft laten botoxen, vanaf nu bij ons bekend als Katrien Duck.

De volgende ochtend douchen we ons met het koude water uit de tuinslang op de betonnen camperserviceplek. In onze zwemkleding al poedelend met een beetje doucheschuim onder het toeziend oog van enkele Lidl bezoekers. Superkoud maar wel heerlijk!

De versnellingsknop is geplakt met Locktite,  dus we kunnen verder... de bergen in van Sud Tirol. Klinkt Duits, ziet er Oostenrijks uit maar is Italiaans. In het plaatsje Smarano vinden we weer zo'n fijne camperplaats. Mooie locatie naast een heerlijk restaurant waar we 's avonds enkele uurtjes doorbrengen.

Ook al wil de campingeigenaar dat we blijven, we zijn onverbiddelijk... we gaan de volgende dag weer door. We reizen door de bergen richting Oostenrijk. Wat een prachtrit is dat! We rijden over smalle stille bergweggetjes steeds hoger en hoger. Ik geniet van het uitzicht en Jan kan zijn rijtalent voluit inzetten. We komen 3x door een bergpass. Eerst de prachtige route door de Mendelpass. Dan de hoge (2210 meter) Penser Joch pass. Even lunchen langs de kant met een prachtig uitzicht op het dal en dan met de vlam in de pijp door de Brenner pass. Na deze supermooie route strijken we neer op een camperplek in de Oostenrijkse bergen aan een snelstromend beekje. Weer een camper hotspot voor een tientje. Met een glaasje Sud Tiroler Chardonnay, gekoeld door het koude bergstroompje, genieten we na. Het was weer een topdag!

1. Corrie Verplancke:
    30 juli 2020
    Ja klinkt allemaal helemaal leuk 👍
  2. Marijke Verplancke:
    30 juli 2020
    Prachtige natuur zeg
  3. Jeroen:
    15 augustus 2020
    Top, ziet eruit als mooi toergebied!