Kakadu

10 oktober 2018 - Kakadu National Park, Australië

We rijden Kakadu National Park in. Het heeft een oppervlakte net zo groot als half Nederland. Ik heb 2 wensen op mijn lijstje staan en verder kijken we wel. Het is 40 graden dus geen lange wandelingen. En ook de populaire Jim Jim Falls gaan we niet doen. Deze beroemde waterval is nu een lullig stroompje door de droge periode..
Wens 1 is Gunlom. Hiervoor moeten we nog 35 km over een onverharde weg rijden en dan komen we aan bij een prachtige natuurlijke pool aan de voet van een enorme rots. Heel mooi! Je kunt erin zwemmen. Maar nog mooier schijnt het bovenop de rots te zijn. Daar moeten we wel even 1500 meter voor klimmen. "Is dat wel verstandig?" vraagt Jan. Nee, maar we doen het toch. Zwetend en puffend komen we boven aan. En dan zijn we in een soort paradijs. Zo mooi en zo stil, er liggen verschillende 'rockpools' terrasgewijs achter elkaar. Het uitzicht is schitterend. We koelen af en rusten uit in deze natuurlijke infinitypool.
Na een nacht op een mooie groene camping in Kakadu, gaan we naar Cahills crossing, een crossing over de north alligator river richting Arnhem land. Een beruchte en gevaarlijke crossing, niet alleen vanwege het hard stromende water over de weg, maar ook vanwege de krokodillen. Er zijn al wat doden gevallen hier. Bij hoogtij stroomt het water harder en hoger over de weg, waardoor er vissen meekomen en dat vinden de krokodillen weer fijn. We zetten onze stoeltjes neer op een perfect eersterangs plekje bij de crossing iets hoger dan de rivier en zien al direct twee krokodillen in het water liggen. Naarmate het water hoger komt, komen er nog meer krokodillen aan en als het hard begint te stromen zie je af en toe vissen door de lucht springen en de krokodillen proberen ze te pakken. Wat een schouwspel, hier kan ik uren naar blijven kijken. Die beesten zijn groot en mooi en eng. Het water over de crossing staat nu 60 cm hoog. Het is ook leuk om de auto's erdoorheen te zien rijden. Eentje komt er vast te zitten en de chauffeur stapt uit! Die is gek! Hij haalt iemand die hem eruit kan trekken. Gelukkig zijn de krokodillen te druk met vissen. Het is nog best lastig voor de krokodillen om wat te vangen maar het lukt ze. Uiteindelijk tellen we 8 crocs en na deze 2,5 uur durende voorstelling gaan we voldaan weer naar onze camper.
We bezoeken nog een plek met prehistorische Aboriginal rotstekeningen, maar het is zo heet. We checken in bij de volgende camping in Kakadu en duiken het zwembad in. Mijn wensen zijn vervuld!!

1. Pilar:
    10 oktober 2018
    Wauw wat een prachtige omgeving!!
    Jullie zijn wel helden met die krokodillen om jullie heen ;-)
  2. Hanneke:
    10 oktober 2018
    Geweldig!
  3. Guusta:
    11 oktober 2018
    Wat een belevenis. Prachtige foto's Jan.
  4. Myra:
    11 oktober 2018
    Wat een gave beesten zijn het toch! Top foto's!