Yogjakarta

10 augustus 2022 - Jogjakarta, Indonesië

In het donker komen we aan in Solo, ook wel Surakarta genoemd. Een tussenstop op weg naar Yogjakarta. Solo is een traditionele, niet toeristische stad die vooral bekend staat om z'n batik en die vroeger het centrum van de macht moet zijn geweest. Wij laten ons in de ochtend door twee becaks rondrijden om de stad beter te leren kennen. We zien het paleis van de Sultan en bezoeken een grote overdekte antiekmarkt, maar vooral zien we het gewone leven in een gewone stad. Genoeg gezien? En doorrrrr....

Naar Yogjakarta! Jogja voor intimi. Wat mij betreft de leukste grote stad die we hebben gezien in Indonesië. We zitten in een gezellig guesthouse in een trendy hipsterwijk met wat restaurantjes en cafes. Ook hier zie je duidelijk dat men opkrabbelt na twee jaar pandemie. Lege en gesloten panden of achterstallig onderhoud. Maar het is nog steeds leuk genoeg. We eten heerlijk bij een Italiaanse warung, waar zowel traditioneel Italiaans als Indonesisch op de kaart staat. En we luisteren naar live muziek in een van de cafeetjes die door meer backpackers is ontdekt. De zanger heeft een perfecte "fly me to the moon" stem.

Taxichauffeur Wisnu gaat ons Jogja laten zien. We hebben een lijstje gemaakt van dingen die we willen zien en Wisnu zorgt er niet alleen voor dat we daar komen maar vertelt ons Taxichauffeur Wisnu ook in perfect Engels over achtergronden, geschiedenis en actuele ontwikkelingen. Wat een mooie stad. Hier geen torenflats, alleen maar laagbouw. In het Kraton, het paleis van de Sultan, worden we rondgeleid door een Nederlandssprekende gids. De huidige Sultan, ook wel koning of gouverneur genoemd, is nu 75 jaar. Hij heeft, in tegenstelling tot zijn voorgangers, maar 1 vrouw en samen hebben zij 5 dochters. Dat is een probleem voor de opvolging. Wie gaat straks de Sultan opvolgen? Zijn broer, zijn kleinzoon of worden de regels gemoderniseerd en wordt het zijn dochter? Het houdt menigeen bezig. Wisnu heeft een duidelijke voorkeur voor een man. Hij snapt dat er soms dingen veranderen maar niet te snel graag.

Dan bezoeken we het waterkasteel Taman Sari. Een prachtig complex dat vroeger (eind 18e begin 19e eeuw) fungeerde als rust en vertier plek voor de Sultan en zijn vrouwen en kinderen. Het bestaat uit zwembaden, kleedkamers, rustruimtes en een ondergrondse moskee. Vroeger lag het in het midden van een aangelegd meer, nu ligt daar een Kampong omheen. We wandelen door de straatjes van de sfeervolle kampong en stuiten op een muurschildering van Willem-Alexander en Maxima met Indonesische ogen. Terwijl we staan te kijken voel ik een verlegen tikje op mijn schouder. "Mag ik met u op de foto?" Tuurlijk!

We bezoeken de Birdmarket. Veel Javanen hebben zangvogels die meedoen aan competities. Als jouw vogel wint met 'de beste zangers' dan wordt hij veel waard. Wisnu vertelt ons ook over het gokken dat zo populair is, al is het officieel verboden. Gokken met hanengevechten, maar ook vissengevechten. Wint jouw haan of vis, dan kun je er veel geld mee verdienen. Verliest hij, tja dan houdt het op.

We wandelen over Malioborostreet. De populaire iconische straat van Jogja. 1 kilometer lang gezelligheid, winkels en marktjes. Aan het einde van de straat ligt Fort Vredeburg, voorheen Rustenburg, als getuige van de Nederlandse koloniale invloed.  Vroeger een militair complex van de Nederlanders, nu een museum over de onafhankelijkheidsstrijd.

Voor het fort worden we aangesproken door een man die daar werkt. Hij vertelt ons er graag iets meer over. Hij adviseert ons ook om naar de Art Market te gaan. Ja hoor dat doen we (not) en we lopen verder. Hij komt direct achter ons aan: "nee nee die kant op!" Ja we gaan er zo heen. Eerst naar het onafhankelijkheidsmonument. Als we teruglopen duikt hij weer op en loopt zelfs een stukje mee om ervoor te zorgen dat we goed gaan. We doen maar wat hij zegt. Als we ver genoeg zijn sluipen we stiekem een andere kant op. We lopen door een overdekte markt, eten de lekkerste sateh (Madurese stijl) van een straatverkoopster en kopen typische Javaanse koekjes. Wisnu staat ons op te wachten en rijdt ons terug naar ons guesthouse. Jogja is inderdaad mooi, interessant, gezellig. Het heeft alles. Kennelijk ook nog een Art Market..

1. Corrie Verplancke:
    12 augustus 2022
    Ga je verhalen missen. Jullie moeten een reisprogramma maken.